کلید و پریز

آموزش کلید و پریز موزاییک لگراند

نصب کلید و پریز موزاییک لگراند

کلید و پریز موزاییک پروگرام لگراند (legrand Mosaic) یکی از پرفروش ترین کلید و پریزهای برق لگراند در ایران و جهان است که به علت کیفیت بالا و فرسودگی دیر هنگام ناشی از استفاده های پی در پی در محیط های اداری، تجاری مورد استفاده قرار می گیرند. از مزیت های سری موزاییک لگراند می توان به طول عمر بالا، نصب و تعمیرات سریع و استحکام بالای آن ها در شرایط مختلف اشاره کرد. برخلاف بسیاری از تولید کنندگان کلید و پریز که محصول خود را به صورت دو تکه عرضه می کنند، سری موزائیک پروگرام به صورت ماژولار طراحی شده که به لطف این قابلیت، کلیه قسمت های کلید و پریز به صورت مجزا قابلیت جداسازی دارند. این کار سبب می شود تا در هنگام تعمیرات بدون جداسازی تمامی قسمت های کلید و پریز از محل اتصال، فقط قسمت مورد نظر از محل جدا و محصول جدید جایگزین شود ضمن اینکه در صورت بلااستفاده بودن یک مغزی، می توان به راحتی مغزی جدید را جایگزین محصول قبلی کرد. در این مقاله سعی کردیم تا کاربردی ترین نکات را برای شما گردآوری کنیم. در انتها نیز لیست کاملی از سوالات متداول فروشندگان محصولات لگراند را هنگام مراجعه شما برای خرید گردآوری کنیم. با ما همراه باشید.

قطعات کلید و پریز موزاییک

کلید و پریز موزاییک لگراند

محصولات لگراند هر یک دارای یک کد مشخص و ثابت هستند که توسط شرکت لگراند بر روی بسته بندی کالا و بر روی محصول حک می شود. گروه کلید و پریز موزاییک پروگرام لگراند به طور کلی شامل 4 قطعه اصلی است که با توجه به نوع نصب (روکار یا توکار) انتخاب می گردند. این قطعات شامل کادر، حلقه، مکانیزم و باکس روکار هستند. به غیر از کادر که در نوع روکار و توکار به صورت ثابت و همیشگی استفاده می شود، مابقی قطعات بسته به نیاز کاربر و نوع نصب متغیر هستند. به عنوان مثال بیش از 200 مدل مغزی کلید و پریز موزاییک وجود دارد که همگی توسط خریدار قابل انتخاب است. مثال دیگر اینکه باکس روکار فقط در مواقعی استفاده می شود که مصرف کننده نیاز به کلید و پریز روکار در محل مورد نظر خود داشته باشد. در ادامه به بررسی تمامی این موارد به صورت کامل می پردازیم.

ماژول کلید و پریز

مدل موزاییک لگراند

لگراند ابعاد 45×45 میلی متر را به عنوان دو ماژول می شناسد  که این ابعاد به اندازه یک مغزی موزاییک پهن است. اگر همین ابعاد به دو قسمت مساوی تقسیم شود، سایز هر کدام از قسمت ها به 45×22.5 میلی متر تبدیل می شود که لگراند این سایز را 1 ماژول می نامد. ماژول در لگراند یک واحد استاندارد با ابعاد و سایزی ثابت و مشخص است که ایجاد آن توسط این شرکت دو هدف مهم و کلیدی را دنبال می کند.و

  1. واحد تشخیص ظرفیت: به عنوان مثال کف خوابی که در عکس فوق وجود دارد یک کف خواب 18 ماژول است به این معنی که این باکس امکان نصب 18 عدد پریز یک ماژول و یا 9 عدد پریز دو ماژول را در خود دارد که می توان به صورت ترکیبی نیز از پریزهای باریک (1 ماژول) و پریزهای پهن (2ماژول) در آن استفاده کرد. بنابراین با استفاده از ماژول، هنگام اشاره به یک محصول می توان از ظرفیت و تعداد پریزهای قابل نصب در آن آگاهی یافت.
  2. واحد تشخیص ابعاد: سایز کلیه مکانیزم های موزاییک لگراند در انواع 1 ماژول و 2 ماژول است که این دو از لحاظ ابعاد با یکدیگر متفاوتند. بسیاری از محصولات لگراند مثل کلید، پریز شبکه،پریز تلفن و … در ابعاد 1 ماژول و 2 ماژول قابل ارائه هستند.

 به همین دلیل خریداران محصولات لگراند هنگامی که از فروشنده درباره یک محصول ماژولار سوال می کنند، اولین سوال فروشنده درباره تعداد یا سایز ماژول محصول مورد نظر است تا دقیقاً محصول مورد نیاز شخص را به وی ارائه کنند.

کادر موزاییک لگراند

کادر موزاییک لگراند

کادر؛ قسمت دور تا دور مغزی کلید و پریز است که در رنگ ها و مدل های مختلفی تولید می شود. کد 078802 کادر یک خانه موزاییک سفید لگراند است که از پرفروش ترین کادر های لگراند در ایران است. این کادرها در انواع 1 ماژول، 2 خانه، 3 خانه 4 خانه و 6 خانه تولید و عرضه می شوند. کادرهای موزاییک لگراند قابلیت نصب به صورت افقی و عمودی (در مدل های دو خانه به بالا) را دارند که کادرهای افقی و عمودی موزاییک هر یک به صورت جداگانه و با کد منحصر به فرد تولید می شوند.افقی و عمودی بودن کادر ها به چند روش قابل تشخیص است. یکی از روش ها کد درج شده بر روی کادر است که با مراجعه به وب سایت یا کاتالوگ های لگراند می توان به افقی یا عمودی بودن کادر پی برد. اما ساده ترین روش بررسی لوگوی حک شده شرکت لگراند در قسمت پایینی کادر است که می بایست کادر را به گونه ای در دست بگیرید که لوگوی لگراند به صورت صحیح در قسمت پایین کادر نوشته شده باشد. در این حالت انحنا و خمیدگی یکی از زاویه های کادر به سمت بالا قرار می گیرد. از تفاوت های دیگر کادر ها جدا کننده ها هستند که در برخی مدل ها، بین هر خانه از یک جداکننده استفاده شده و در برخی مدل ها نیز تمامی خانه ها به یکدیگر چسبیده اند و جداکننده ای در بین خانه ها وجود ندارد. هر دو مدل ذکر شده از لحاظ ظاهر با یکدیگر متفاوتند و از لحاظ فنی تفاوتی با یکدیگر ندارند. به قطعه جداکننده بین خانه ها در اصطلاح سپریتور نیز گفته می شود. عمده کادر های موجود در ایران از نوع سپریتور دار و افقی هستند. کادر های افقی لگراند که از سپریتور در بین خانه های خود استفاده می کنند کد 07880X را به خود اختصاص داده اند. عدد آخر در انتهای کد این کادر ها بیان می کند که این کادر از چند ماژول باریک پشتیبانی می کند. به عنوان مثال کادر موزاییک با کد 078804 یک کادر سفید رنگ افقی 4 ماژول (دو خانه) است که از 4 پریز باریک پشتیبانی می کند. شرکت لگراند به جهت تفکیک تمامی محصولات خود از یکدیگر به صورت هوشمندانه، اختصاص کد ها را به گونه ای طراحی کرده تا محصولات ضمن گروه بندی مناسب، در صورت وجود کوچک ترین تفاوت با محصول دیگر ( شکل، رنگ، جنس،نوع نصب و … ) از یک کد خاص تبعیت کنند. به عنوان مثال کادر 4 خانه سفید افقی سپریتوردار در مقایسه با کادر 4 خانه نقره ای افقی سپریتور دار دو محصول کاملاً جدا با کد منحصر به فرد هستند.

مکانیزم موزاییک لگراند

مکانیزم کلید و پریز لگراند

به طور کلی به کلیه مغزی های کلید و پریز های لگراند مکانیزم گفته می شود. سایز مکانیزم های سری موزاییک 45X45 میلی متر است که این استاندارد برای تمامی کلید و پریز های موزاییک یکسان است. طبق اعلام لگراند بیش از 200 مدل مغزی موزاییک با کاربری های گوناگون عرضه شده است که در مقاله ای جدا به بررسی کاربردی ترین مکانیزم ها با نام کلید و پریز لگراند در این وب سایت پرداخته ایم. مکانیزم های لگراند با استاندارد ذکر شده به غیر از نصب در کلید و پریز های سری موزاییک، قابلیت نصب در کف خواب، باکس های رومیزی، مینی ستون های مجازی و سایر سیستم های پشتیبانی کننده از این ابعاد را دارند. کلید یک پل، کلید دو پل، پریز برق، شاسی زنگ، بیزر (زنگ اخبار)،پریز تلفن و پریز شبکه از پر فروش ترین مکانیزم های موزاییک پروگرام لگراند هستند.

حلقه چنگکی لگراند

کلید و پریز موزائیک لگراند

حلقه به نوعی اسکلت اصلی کلید و پریز های موزاییک لگراند است و کادر و مکانیزم بر روی آن نصب می شوند که در نهایت به وسیله حلقه (چنگکی یا پیچی) اتصال به دیوار یا سطوح انجام می شود. در مواقعی که محل نصب کلید و پریز فاقد جای پیچ است از حلقه چنگکی استفاده می شود. این حلقه ها با استفاده از چنگک های خاص، مجموعه کلید و پریز را درون دیوار نگه می دارند که با باز کردن پیچ ها و آزاد سازی چنگک ها می توان کل مجموعه را از دیوار خارج نمود. در مدل دوم یعنی حلقه های پیچی، در 4 طرف این حلقه ها سوراخ هایی وجود دارد که می توان با استفاده از پیچ، کل مجموعه را بر روی قوطی دیوار گچی، دیوار فلزی یا دیواره های مقاوم مانند ام دی اف یا موارد مشابه پیچ کرد. از حلقه های پیچی همچنین به جهت نصب بر روی قوطی های روکار لگراند نیز استفاده می گردد. حلقه ها امکان سری شدن یا قرار گرفتن در کنار یکدیگر را دارند که به جهت استفاده در کادرهای 2 خانه به بالا این قابلیت مورد استفاده قرار می گیرد. البته این کادر ها توسط لگراند به صورت به هم چسبیده نیز تولید و عرضه می شوند اما از آن جایی که درخواست این مدل کالا ها در ایران بسیار کم است وارد کنندگان قطعات لگراند ارزش کمتری در هنگام خرید و واردات برای آن ها قائل می شوند.

نکته: یک پوشش پلاستیکی قرمز رنگ هنگام خرید بر روی حلقه ها وجود دارد که از آن در مواقع رنگ کاری محل نصب کلید و پریز ها استفاده می شود. با استفاده از این پوشش قرمز رنگ، به جای باز کردن کلیه مجموعه کلید و پریز ها و جدا سازی اتصالات، کافیست تا کادر را از روی حلقه جدا و به جای آن کاور های پلاستیکی قرمز رنگ را بر روی حلقه ها قرار دهید تا به وسیله آن ها از رنگی شدن کلید و پریزها در هنگام رنگ کاری با سهولت تمام خودداری کنید. پس از پایان رنگ کاری این کاور ها را برداشته و مجدداً کادر بر روی محل نصب می گردد.

قوطی روکار لگراند

باکس کلید و پریز لگراند

همانطور که گفته شد از قوطی روکار لگراند به جهت استفاده محصولات موزاییک به صورت روکار استفاده می شود. این قوطی ها از لحاظ ظرفیت به مدل های مختلفی تقسیم می شوند. به عنوان مثال برای استفاده به صورت روکار از یک کلید یا پریز موزاییک، می بایست از یک باکس دو ماژول (یک خانه) روکار استفاده کرد. هرچه تعداد خانه های کلید و پریز بیشتر شود باکس روکار نیز متناسب با تعداد خانه ها ظرفیتش بیشتر می شود یعنی برای یک کادر دو خانه باید از قوطی روکاری استفاده کرد که ظرفیت آن معادل 4 ماژول باشد که در نمای ظاهری آن نیز همانند دو عدد قوطی 2 ماژول به صورت به هم چسبیده است.

نصب کلید و پریز

نصب کلید و پریز لگراند

مراحل نصب کلید و پریز های موزاییک پس از مطالعه موارد فوق بسیار ساده است. در مدل های توکار ابتدا حلقه بر روی دیوار به وسیله پیچ یا چنگک بسته می شود. در مرحله بعد کلیه سیم و اتصالات به مکانیزم متصل و سپس مکانیزم بر روی حلقه نصب می گردد.در مرحله آخر نیز کادر بر روی حلقه نصب می شود. در کادرهای 2، 3، 4 خانه نیز به ازای هر خانه از یک حلقه باید استفاده نمود. در صورت در دسترس نبودن حلقه های یک تکه، از حلقه های 2 ماژول لگراند می توان برای کادر های 2 خانه به بالا استفاده نمود. حلقه های 2 ماژول موزاییک قابلیت اتصال و چفت شدن با یکدیگر را از طرفین دارند. برای باز نمودن کادر از روی حلقه نیز یک حفره باریک در سمت راست و چپ کادر ها وجود دارد که محل قرار دادن پیچ گوشتی است. البته این روش اصولی باز کردن کادر ها است. روش دیگر کشیدن یک طرف کادر به سمت بیرون است که سبب می شود خارهای چفت شده یکی یکی باز و در نهایت کل کادر از روی حلقه جدا شود.

خرید کلید و پریز لگراند

هنگام خرید کلید و پریز های لگراند گفته و درخواست خریدار معمولاً به صورت یک عبارت کامل است. به عنوان مثال مشتری درخواست 1 عدد کلید یک پل روکار لگراند را به فروشنده ارائه می کند و انتظار دارد که فروشنده یک پیش فاکتور شامل 1 عدد کالا را برای او صادر کند. اما پیش فاکتور صادر شده برای مشتری در این حالت شامل 4 آیتم است و مشتری دچار سردرگمی می شود. علت دریافت 4 کالا برای 1 عدد کلید تک پل روکار به دلیل همان قابلیت ماژولار بودن یا قطعه قطعه بودن کلید و پریز های لگراند است.

مدل توکار شامل کادر + حلقه چنگکی + مکانیزم است. (در مواقعی که قوطی دیوار گچی جای پیچ داشته باشد از حلقه پیچی استفاده می شود)

مدل روکار شامل کادر + حلقه پیچی + مکانیزم + قوطی روکار است که در مقایسه با مدل توکار حلقه به پیچی تبدیل و یک قوطی روکار نیز اضافه شده است.

در ادامه به جهت درک بهتر مطلب مثالی را در قالب یک پریز برق برای شما شرح می دهیم.

پریز برق ارت دار لگراند

قیمت کلید و پریز لگراند

یک عدد کلید پریز برق روکار موزاییک لگراند شامل موارد زیر است:

کادر سفید دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 078802

حلقه پیچی دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 080251

مکانیزم پریز برق ارت دار دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 077210

قوطی روکار دو ماژول سفید موزاییک پروگرام لگراند – 080281

در صورتی که خریدار قصد خرید مدل توکار از همین محصول را داشته باشد در ابتدای کار قوطی روکار با کد 080281 حذف می شود. پس از آن نیز در صورتی که محل نصب کلید و پریز مورد نظر فاقد جای پیچ باشد از حلقه چنگکی با کد 080261 استفاده می گردد و فروشنده موارد زیر را در پیش فاکتور به مشتری ارائه می دهد.

کادر سفید دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 078802

حلقه پیچی دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 080251

مکانیزم پریز برق ارت دار دو ماژول موزاییک پروگرام لگراند – 077210

سوالات متداول فروشندگان کلید و پریزهای موزاییک

برای راهنمایی بیشتر به شما عزیزان، لیست سوالاتی که ممکن است فروشندگان محصولات لگراند هنگام خرید کلید و پریزهای موزاییک از شما بپرسند را گردآوری و قرار داده ایم.

  1. نیاز به کادرهای چند خانه دارید؟ چه تعداد؟
  2. مکانیزم های مورد نظر شما چند ماژول هستند؟ 1 ماژول؟ 2 ماژول؟ از هر کدام چه تعداد؟
  3. مجموعه کلید و پریزهای شما روکار هستند یا توکار؟ اگر ترکیبی هستند، چه تعداد روکار و چه تعداد توکار؟
  4. آیا محل نصب کلید و پریزهای توکار شما قابلیت نصب پیچ را دارند؟ (حلقه های پیچی ارزان تر هستند)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *