تجهیزات شبکه

آشنایی با تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه

تجهیزات شبکه چیست؟ اگر به دنبال آشنایی با تجهیزات شبکه پسیو هستید پس این مقاله را تا انتها دنبال کنید. تجهیزات شبکه، به دستگاه های فیزیکی گفته می شود که به جهت برقراری ارتباط و ایجاد یک شبکه کامپیوتری استفاده می شوند. این تجهیزات انواع مختلفی دارند که در این مقاله سعی کردیم همه چیز را به زبان ساده برای شما بیان کنیم و به صورت خلاصه شما را از تمامی اجزا شبکه پسیو مطلع سازیم.

شبکه چیست؟

به برقرار کردن رابطه مابین دو یا میلیون ها سرور، کامپیوتر، موبایل، تلویزیون و یا تمامی تجهیزات الکترونیکی با یکدیگر و تبادل اطلاعات از طریق بسترهای مختلف شبکه گفته می شود. این رابطه می تواند به وسیله یک کابل مسی، فیبرنوری، آنتن و سیگنال و یا هرچیز دیگری که رابطه آن ها را با یکدیگر برقرار کند ایجاد شود. پس منظور از شبکه تنها متصل کردن دو یا چند کامپیوتر به یکدیگر نیست و این می تواند شامل شبکه بزرگ جهانی اینترنت و اتصال تمامی کامپیوتر ها به یکدیگر نیز باشد.

تجهیزات شبکه چیست؟

به کلیه قطعاتی که سبب متصل شدن سیستم های کامپیوتری تحت شبکه به یکدیگر می شود تجهیزات شبکه می گویند. برای متصل کردن سیستم های کامپیوتری به یکدیگر نیاز به تجهیزات گوناگونی خواهیم داشت. علاوه بر آن به جهت نظم بخشیدن و بالا بردن سرعت عیب یابی در کنار تجهیزات اتصال دهنده، از سایر تجهیزات شبکه نیز استفاده می گردد.

انواع تجهیزات شبکه چیست؟

به طور کلی تجهیزات شبکه به دو قسمت پسیو (Passive) و اکتیو ACTIVE تقسیم بندی می شوند.

تجهیزات شبکه پسیو چیست؟

تجهیزات شبکه پسیو به کلیه دستگاه های فیزیکی گفته می شود که ارتباط بین سخت افزارها و تجهیزات حاضر در شبکه را برقرار می کنند. از انواع تجهیزات شبکه پسیو می توان به کابل شبکه، کیستون شبکه، پچ پنل، پچ کورد، رک و انواع سوکت شبکه اشاره نمود.

تجهیزات شبکه اکتیو چیست؟

تجهیزات شبکه اکتیو به کلیه قطعات حاضر در شبکه که آنالیز، پردازش، هدایت و مسیریابی سیگنال ها را بر عهده دارند تجهیزات شبکه اکتیو گفته می شود. از مهم ترین تجهیزات شبکه اکتیو می توان به سوییچ، هاب، مودم، روتر و سرورها اشاره نمود.

معرفی تجهیزات شبکه پسیو

تجهیزات شبکه پسیودر میان تمامی تجهیزات پسیو که در دنیای شبکه وجود دارند برخی از این تجهیزات به صورت رایج مورد استفاده قرار می گیرند در اینجا قصد داریم اشاره به هر یک از این تجهیزات داشته باشیم:

کابل شبکه

کابل شبکه نوعی کابل با هادی های مسی است که در آن از 4 زوج به هم تابیده استفاده شده است. کابل های شبکه بر اساس میزان سرعت و پهنای باند به دسته بندی های مختلفی تقسیم می شوند که در دنیای شبکه به این دسته بندی ها کتگوری می گویند. در حال حاضر رایج ترین کابل شبکه به دلیل قیمت مناسب، سرعت و پهنای باند عالی کابل شبکه Cat6 می باشد.

کیستون شبکه

کیستون شبکه که به آن پریز شبکه نیز گفته می شود نوعی پریز است که با متصل شدن به کابل شبکه یک رابط مادگی را ایجاد می کنند.

سوکت شبکه

سوکت شبکه نوعی سرسوکت است که با متصل شدن به کابل شبکه از آن یک کابل با رابط نری ایجاد می کند.

پچ کورد

پچ کورد تکه ای کوتاه معمولاً (0.5 تا 5 متر) از کابل شبکه است که در دوطرف ابتدایی و انتهایی آن از سوکت های شبکه استفاده شده است. در صورتی که در یک طرف کابل شبکه از سوکت استفاده نشده باشد به آن کابل شبکه پچ کورد گفته نمی شود.

پچ پنل

مجموعه ای از کیستون های شبکه در کنار یکدیگر است که تمامی کابل های شبکه کشیده شده در یک فضای معین به آن متصل می شود. پچ پنل ها به عنوان واسطه مابین سوییچ، هاب، مودم و دستگاه ها قرار می گیرند و عملاً وظیفه آن ها مشخص نمودن نود های مختلف شبکه، سهولت در تعمیرات و نگهداری و جلوگیری از آشفتگی کابل ها می باشد. رایج ترین پچ پنل ها، پچ پنل 24 پورت و پچ پنل 48 پورت می باشد. محل قرار گرفتن پچ پنل ها در رک شبکه می باشد.

رک

محفظه ای معمولاً فلزی است که به جهت گردآوری، محافظت و نگهداری برخی از تجهیزات شبکه از آن استفاده می شود. پچ پنل، سوییچ، مودم، روتر، سرور، هاب و تجهیزات مشابه همگی در یک رک قرار می گیرند. اگر وسیله ای به گونه ای طراحی شده باشد که امکان نصب آن به صورت ریلی در یک رک باشد به آن رکمونت گفته می شود. مدل های زیادی از کیس های کامپیوتر وجود دارند که به آن ها کیس رکمونت گفته می شود.

ترانک

محفظه هایی پلاستیکی یا فلزی هستند که به جهت هدایت و نظم دهی کابل های شبکه و برق بر رو یا داخل دیوار کشیده می شوند. از ترانکینگ ها همچنین به جهت نصب انواع پریز برق و پریز شبکه بر روی آن ها استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *