سیستم های کابل کشی

ترانک چیست؟

ترانک لگراند

اگر قصد خرید ترانکینگ یا داکت را دارید و می خواهید با انواع ترانک و داکت آشنا شوید پیشنهاد می کنیم این مقاله را تا انتها دنبال کنید. در مقاله “ترانک چیست” 20 نکته ارزشمندی که باید هنگام خرید ترانکینگ ها از آن ها مطلع باشید برای شما به صورت جامع گرد آوری شده است. بررسی برند های مختلف ترانک ها به همراه لیست قیمت ترانکینگ البرز، لیست قیمت ترانکینگ لگراند و کلیه اطلاعات کاربردی و مهمی که قبل از خرید یک ترانکینگ باید بدانید در این مقاله نوشته شده است. یکی از باورهای اشتباه خریداران تجهیزات مدیریت کابل، به کار بردن کلمه داکت به جای ترانک است که در اصل این دو محصول با یکدیگر تفاوت های بسیار زیادی دارند که در ادامه به بررسی این موارد می پردازیم.

ترانک چیست؟

ترانک

ترانک یا ترانکینگ (Trunk) وسیله ای است که ضمن جلوگیری از شلوغی کابل کشی های پی در پی بر روی دیوار، در طول مسیر می توان به دلخواه خروجی های متعدد برق، تلفن، شبکه و انواع دیگر مکانیزم ها را بر روی آن ایجاد نمود. زمانی از ترانکینگ ها استفاده می شود که امکان تخریب دیوارها و قرار دادن کلید و پریزها و سیم کشی های آن داخل دیوار به هر دلیل وجود ندارد. مثلا فرض کنید یک دفتر را برای دو سال اجاره می کنید و قصد دارید 10 کارمند را در آن محل مستقر کنید و تمامی این کارمند ها نیاز به پریزهای شبکه، تلفن، برق را دارند. در این صورت امکان تخریب دیوارها از لحاظ هزینه و زمان به صرفه نیست، به همین خاطر در این شرایط از ترانکینگ ها استفاده می شود که در صورت نیاز می توانید پس از اتمام دوره سکونت هم آن ها را به محل جدید خود منتقل کنید. در اکثر ادارات و بانک ها از ترانک ها به جهت ساماندهی سیم های روی دیوار و اتصال سیستم های پرسنل به برق و شبکه و تلفن استفاده می شود. ترانک ها شامل لوازم جانبی هستند که هنگام خرید باید از تعداد و نوع آن ها با خبر باشید.

حال که با مفهوم ترانک آشنا شدید، برخی از سوالات زیر هنگام خرید ترانک برای شما مطرح می شود:

  • جنس ترانک ها از چیست؟
  • انواع سایزهای ترانک چیست؟
  • تفاوت ترانک درب نرم با ترانک درب سخت چیست؟
  • پارتیشن ترانک چیست و چه کاری انجام می دهد؟
  • انواع زاویه های ترانک کدام است؟
  • سه راهی ترانک چیست؟
  • کاربرد درزگیر درب و بدنه ترانک چیست؟
  • ته بند، مسدود کننده یا end cap چیست؟
  • بهترین برند ترانک چیست؟
  • تفاوت ترانک و داکت چیست؟
  • لیست قیمت ترانکینگ البرز
  • لیست قیمت ترانکینگ لگراند

در پایین به توضیح مفصلی در پاسخ به هر یک از این سوالات پرداخته ایم

جنس بدنه ترانک از چیست؟

ترانک یا ترانکینگ ها از مواد و متریال مختلفی در دنیا ساخته می شوند که از جمله آن ها می توان به PVC و UPVC اشاره نمود. برخی از ترانک ها با دارا بودن برخی مواد در جنس بدنه مانع از پخش آتش هنگام آتش سوزی می شوند. جنس بدنه در ترانک ها بسیار مهم است. برخی از برندهای معتبر سازنده ترانک مثل لگراند از مواد مرغوبی در تولید محصولات خود استفاده می کنند که پس از گذشت زمان هیچ تغییر رنگی در آن ها دیده نمی شود همچنین در صورت برخورد اجسام به آن ها هیچگونه شکستگی ای در آن ها ایجاد نمی شود. ترانک ها در رنگ های مختلفی توسط سازندگان عرضه می شوند، رنگ اول در تمامی برند ها رنگ سفید است که بین تمام سازندگان مشترک است و بسته به شرکت سازنده سایر رنگ ها نیز تولید و عرضه می گردد. به عنوان مثال شرکت لگراند ترانکینگ های سری DLP خود را در رنگ های سفید و مشکی تولید می کند.

هنگام خرید ترانک دقت فرمایید:

  1. اگر ظاهر محلی که در آن از ترانک استفاده می کنید اگر در میدان دید مراجعین است و یا ظاهر کار برای شما اهمیت دارد
  2. اگر طول عمر ترانکینگ برای شما اهمیت زیادی دارد و سال های سال قصد استفاده از آن ها را دارید
  3. اگر درب و بدنه ترانک در معرض ضربات پی در پی مثل کوبیده شدن پایه صندلی به آن (در حالتی که محل نصب ترانک نزدیک زمین باشد) است

می بایست از برندها و کمپانی های معتبر سازنده ترانک مثل برند لگراند و البرز و شرکت های مشابه این دو از نظر کیفی استفاده نمایید.

انواع سایز ترانک

ترانکینگ ها از نظر عمق، عرض و  سایز درب با ابعاد مختلفی توسط شرکت ها تولید و عرضه می گردند. عرض های رایج در بازار ایران، ترانک هایی با عرض 80، 105، 150 و 195 میلی متر است که مورد استقبال بسیاری از مصرف کنندگان می باشد. همچنین ترانک ها عمق های متفاوتی نیز دارند که با توجه به حجم کابل عبوری از محفظه ترانک، شخص مصرف کننده متناسب با نوع نیاز ترانک خود را انتخاب می کند. عمق 50 میلی متری بدنه ترانک رایج ترین عمق بازار ایران است. تولید ترانکینگ با عرض ها، عمق ها و سایز های مختلف از نظر سازندگان به این علت است که اگر شخصی نیاز به عبور 5 رشته کابل برق از درون یک ترانکینگ را داشت بتواند متناسب به نیاز خود عمق و عرض ترانکینگ خود را انتخاب کند. این کار ضمن صرفه جویی در هزینه ها برای مصرف کننده، الزام خرید یک سایز نامناسب را برای شخص از میان می برد. هنگام خرید یک ترانک در صورت مشاهده عبارت هایی نظیر ترانک 50×105 (صد و پنج در پنجاه) توجه داشته باشید که عدد اول عرض بدنه ترانکینگ و عدد دوم به عمق آن اشاره دارد. بدنه ترانک ها به صورت استاندارد با طولی معادل 2 متر توسط سازندگان تولید می شوند که اگر کاربری نیاز به 1 متر ترانک داشته باشد حتما باید یک شاخه دو متری را تهیه و بر اساس نیاز با طول دلخواه خود برش بزند.

در خصوص ابعاد و سایز های ترانک ها دقت فرمایید:

  1. ترانکینگ های رایج در بازار ترانک 50×80 و ترانک 50×105 هستند که مورد استفاده بسیاری از ادارات و موسسات است.
  2. بر روی تمامی سایزهای ترانک امکان نصب انواع کلید، پریز (تلفن،برق،شبکه، mk و …) وجود دارد.
  3.  ترانکینگ های موجود در بازار به طول 2 متر ساخته می شوند.

درب ترانکینگ

درب ترانک ها از لحاظ ابعاد و میزان انعطاف به قسمت های مختلفی تقسیم بندی می شوند. به عنوان مثال ترانکینگ 50×105 لگراند در بازار با دو سایز درب مختلف ارائه می شود:

  1. ترانک 50×105 لگراند با درب نرم 85 میلی متر
  2. ترانک 50×105 لگراند با درب نرم 65 میلی متر

به طور کلی کمپانی های سازنده ترانک، به هنگام تولید آن ها درب و بدنه ترانک را به عنوان دو محصول کاملاً مجزا تولید می کنند تا در صورت نیاز کاربر به تعویض درب ترانک به دلایل مختلف (اشتباه در برش هنگام نصب یا نیاز به کم و زیاد کردن چند کادر و مکانیزم از روی ترانک) که در این حالت مصرف کننده می تواند در صورت نیاز مجدداً به خرید درب مورد نظر خود اقدام کند که لازم است هنگام خرید از عرض درب مورد نیاز ترانکینگ خود آگاه باشد تا به مشکلی در هنگام نصب مجدد برنخورد. در این میان شرکت ها درب ها را در دو نوع “درب نرم” و “درب سخت” تولید می کنند که مدل های درب نرم ضمن انعطاف پذیری بالاتر، از سهولت نصب خوبی هم برخوردارند که البته قیمت بالاتری هم نسبت به ترانک هایی با درب سخت دارند. هدف از تولید درب سخت هم قیمت پایین تر برای مصرف کنندگانیست که ارزش زیادی برای پرداخت هزینه زیاد برای یک ترانک قائل نیستند.

هنگام خرید درب ترانک دقت فرمایید:

  1. متناسب با نوع ترانک خود درب آن را در صورت نیاز خریداری کنید. حتماً قبل از خرید عرض درب قبلی ترانک را اندازه بگیرید و اقدام به خرید مجدد کنید.
  2. از یکسان بودن برند درب جدید با بدنه ای که قصد خرید درب برای آن دارید مطمئن شوید.

نکته: درب های نرم از سهولت بیشتری هنگام نصب برخوردار هستند.

پارتیشن ترانک

از کنار هم قرار گرفتن کابل شبکه و کابل برق در کنار یکدیگر خصوصاً کابل های شبکه UTP فاقد شیلد و فویل نویزی پدید می آید که در عملکرد کابل شبکه اختلال ایجاد می کند. به همین دلیل گاهی اوقات به جهت جلوگیری از قرار گرفتن کابل برق و کابل شبکه فاقد شیلد در کنار یکدیگر از پارتیشن ترانکینگ استفاده می شود. برخی از ترانکینگ ها این قابلیت را دارند تا پارتیشن ها بر روی آن ها نصب شوند و برخی دیگر فاقد این قابلیت می باشند. هنگام خرید ترانک اگر این مسئله برایتان مهم است باید به آن دقت لازم را به عمل آورید.

هنگام خرید پارتیشن دقت فرمایید:

  1. برخی از شرکت های تولید کننده به در برخی از مدل ها به همراه ترانک و درب پارتیشن آن را نیز عرضه می کنند.
  2. استفاده از پارتیشن صرفاً به جهت جلوگیری از نویز و پارازیت نیست و در مواقعی به جهت ساماندهی کابل های عبوری داخل ترانک از آن استفاده می شود.
  3. پارتیشن و بدنه ترانک را از یک برند مشترک تهیه کنید.

زاویه های ترانک

به جهت استفاده از ترانک ها در یک طول یک مسیر مستقیم بدون هیچ برآمدگی و فرورفتگی ای بر روی دیوار نیازی به استفاده از زاویه ها نیست. در واقع زاویه ترانک به منظور تغییر جهت مسیر یک ترانک مورد استفاده قرار می گیرد.

به طور کلی ترانکینگ ها دارای سه نوع زاویه می باشند:

  1. زاویه داخلی
  2. زاویه خارجی
  3. زاویه تخت

زاویه داخلی ترانک

زاویه داخلی ترانک برای استفاده در مواقعی است که در طول مسیر فرو رفتگی هایی با زاویه 90 درجه به سمت داخل وجود دارد. فرض کنید قصد کشیدن ترانک درون یک مربع را دارید. در اینجا باید از یک زاویه داخلی استفاده کنید.

زاویه خارجی ترانک

زاویه های خارجی نیز در محل هایی استفاده می شوند که که زوایای 90 درجه ای به سمت بیرون وجود داشته باشد. فرض کنید که می خواهید قسمت بیرونی یک مربع را ترانک بکشید. برای این کار باید از 4 زاویه خارجی استفاده کنید. چون یک مربع دارای 4 زاویه خارجی 90 درجه است.

زاویه تخت ترانک

زاویه تخت هم برای مواردیست که نیاز است بر روی دیوار ترانک جهت خود را از حالت افقی به عمودی یا بلعکس تغییر دهد. برای مثال بر روی سطحی صافی مثل یک دیوار نیاز است که ترانک پس از طی کردن دو متر در طول مسیر به سمت بالا تغییر جهت پیدا کند که در این حالت باید در محل اتصال دو شاخه دو متری، یک زاویه ی تخت 90 درجه قرار داد. اگر L انگلیسی را در نظر بگیریم در محل اتصال خط افقی و عمودی یک زاویه تخت نصب می شود

هنگام خرید زاویه برای ترانک دقت فرمایید:

  1. به زاویه ها در اصطلاحات رایج بازار” گوشه” و “Angel نیز گفته می شود. مثلا گوشه داخلی به معنی زاویه داخلی است که البته اصطلاح غیر تخصصی آن است.
  2. زاویه ال (L) و زاویه 90 درجه نام های دیگر زاویه تخت هستند.
  3. متناسب با سایز ترانکینگ خود زاویه ها را خریداری نمایید. زاویه ترانک 195 میلی متر امکان نصب بر روی ترانکی با عرض 80 میلی متر را ندارد.
  4. قبل از خرید؛ تعداد زاوایای محیطی که قصد کشیدن ترانک در آن مسیر را دارید شناسایی کنید و سپس اقدام به خرید کنید.
  5. ترانک و متعلقات آن به ویژه زوایه ها را از یک برند خاص خریداری کنید تا هم مشکلی در ظاهر و نما برای شما ایجاد نشود (دو رنگ نشود) و هم به راحتی نصب شود.
مشخصات ترانکینگ ها

سه راهی ترانک

در صورتی که در طول مسیر یک ترانکینگ نیاز به گرفتن یک انشعاب در یک سطح تخت داشته باشید باید در محل اتصال دو ترانک از یک سه راهی ترانک متناسب با عرض ترانکینگ خود استفاده کنید. اگر T انگلیسی را فرض کنیم. در محل اتصال خط عمودی پایین به خط افقی بالا از سه راهی استفاده می شود.

هنگام خرید سه راهی ترانک دقت فرمایید:

  1. سایز سه راهی باید متناسب با سایز ترانکینگ خریداری شود.
  2. ترانکینگ و سه راهی می بایست از یک برند خاص انتخاب شوند.

درزگیر درب و بدنه ترانکینگ

در هنگام استفاده از ترانک ها در طول یک مسیر، به دلیل اینکه ترانک ها با شاخه های دو متری عرضه می شوند در محل اتصال درب ها و بدنه های دو ترانکینگ در هر دو متر خطی پدیدار می شود. شرکت های تولید کننده ترانکینگ، درزگیر درب ترانک و درزگیر بدنه ترانک را برای حل این مشکل تولید کرده اند.

هنگام خرید درزگیر درب و بدنه ترانک دقت فرمایید:

  1. درزگیر درب ترانک در دو نوع چسب دار و خاری تولید می شوند. در مدل های چسب دار به وسیله چسب دو طرفه ای که کارخانه بر روی آن ها قرار می دهد می توان در محل مورد نظر آن را نصب نمود در مدل های خاری اتصال به وسیله خار و شفت انجام می پذیرد.
  2. متناسب با سایز بدنه ترانکینگ و درب آن درزگیرها را خریداری نمایید. درزگیر درب 68 میلی متر امکان نصب بر روی درب 85 میلی متر را ندارد.
  3. در برخی از برندها درزگیر درب و بدنه در یک بسته بندی قرار دارند، اما در برخی دیگر از برندها این دو محصول به صورت جداگانه عرضه می شوند. به عنوان مثال درزگیر درب ترانکینگ لگراند و درزگیر بدنه ترانکینگ لگراند دو محصول جداگانه محسوب می شوند.
  4. قطعه اتصال بدنه و قطعه اتصال درب نام های دیگر درزگیر ها هستند.

مسدود کننده ترانک

مسدود کننده ترانک لگراند

از ته بند یا مسدود کننده ترانک معمولا در ابتدا و انتهای مسیر ترانک استفاده می گردد. به کارگیری از ته بند ها در ترانکینگ ضمن زیبایی در نمای ظاهری، سبب جلوگیری از خطراتی نظیر برق گرفتگی ناشی از بیرون زدگی کابل ها می شود.

هنگام خرید درزگیر درب و بدنه ترانک دقت فرمایید:

  1. ته بند، قطعه انتهایی، end-cap نام های دیگر مسدود کننده ترانکینگ هستند.
  2. متناسب با عرض ترانکینگ خود مسدود کننده ها را خریداری نمایید.
  3. سعی کنید ترانکینگ و مسدود کننده را از یک برند خاص خریدار کنید.

فریم و کادر ترانکینگ

برای استفاده از انواع مکانیزم ها (مغزی ها) بر روی ترانک، نیاز به یک نگهدارنده برای هر مکانیزم می باشد. فریم ها بر اساس سایز درب های ترانکینگ دارای ابعاد مختلفی هستند که هنگام خرید حتما باید به سایز درب ترانکینگ خود دقت کنید. به این دلیل که یک فریم درب 85 میلی متر اصلا روی درب 65 میلی متر قابل نصب نیست و اگر یک خریدار بخواهد برای ترانک خود کادری خریداری کند اولین سوال یک فروشنده سایز درب ترانکینگ خواهد بود.

تعداد پشتیبانی از پریزها در کادرها متفاوت است. به عنون مثال برای یک ترانک کادری وجود دارد که امکان نصب 3 پریز را دارد و کادر دیگری هست که امکان نصب 2 پریز را دارد و از این نظر کادر ها با یکدیگر متفاوت می شوند. فریم ها یا همان کادرهای ترانک معمولا با سایزهایی نظیر یک ماژول، دو ماژول، چهار ماژول، شش و هشت ماژول تولید و عرضه می گردند که بسته به نیاز کاربر باید خریداری شوند.

به در مقاله آموزش کلید و پریز موزاییک لگراند به صورت مفصل در مورد ماژول ها و ابعاد آن ها در قسمت ماژول کلید و پریز توضیح داده ایم.

هنگام خرید کادر و فریم ترانک دقت فرمایید:

  1. متناسب با نوع درب ترانک کادر مورد نظر را خریداری نمایید.
  2. تعداد پریزهایی که قصد نصب بر روی ترانک دارید را محاسبه کنید تا متناسب با آن کادرهای خود را خریداری نمایید.
  3. فریم نام دیگر کادر ها است.
  4. کادر و ترانک بهتر است از یک برند خریداری شوند.

بست نگهدارنده کابل

لگراند 030881

بست نگهدارنده ی کابل یک قطعه پلاستیکی کوچک است که درون ترانکینگ ها بر روی برامدگی وسط ترانک نصب می شوند. این بست ها در قسمت بالایی خود محلی را دارند که با استفاده از آن می توان انواع بست کمربندی ها را از درون آن رد کرد و تمامی کابل های عبوری را به وسیله آن به ترانکینگ متصل نمود تا مانع از پخش کابل ها در فضای داخلی ترانکینگ شوند.

نکاتی در مورد بست نگهدارنده کابل:

به این بست ها در اصطلاح بست سوسکی هم در بازار گفته می شود. اگر با گفتن بست نگهدارنده كابل فروشنده متوجه منظور شما نشد از این واژه استفاده کنید تا متوجه منظورتان شود 🙂

خرید این بست ها الزامی نیست و فقط در صورتی که قصد بستن کابل ها به وسیله بست کمربندی به بدنه ترانک را دارید مورد نیاز شما خواهد بود.

بهترین برند ترانک در ایران

بهترین برند ترانک

بهترین برند ترانکینگ در بازار ایران لگراند (legrand) است که ساخت کشور فرانسه می باشد. البته با توجه به تحریم ها و نرخ ارز و واردات کم این برند این روزها با قیمت های بسیار بالایی به فروش می رسند. حدود قیمت ترانکینگ 105*50 لگراند این روز ها متری 210 هزار تومان است که یک شاخه 2 متری آن 420 هزار تومان می شود. پس از لگراند ترانکینگ های برند اشنایدر از نظر کیفی مناسب هستند رتبه دوم را از لحاظ کیفیتی به خود اختصاص می دهد.

در برند های ایرانی هم ترانکینگ های البرز، سوپیتا و دانوب از کیفیت بسیار خوبی در میان محصولات داخلی برخوردار هستند.

سوالات رایج فروشندگان هنگام خرید ترانکینگ

  1. چند متر ترانک می خواهید؟ با چه عمق و عرضی؟
  2. زوایای مورد نیاز شما از کدام مورد هستند؟ داخلی؟ خارجی؟ تخت؟ از هرکدام چه تعداد؟
  3. چه تعداد ته بند نیاز دارید؟
  4. چه تعداد کادر نیاز دارید؟ کادر ها چند ماژول باشند؟ 2 ماژول؟ 4 ماژول و …؟ از هر کدام چند عدد؟
  5. به چه مکانیزم هایی نیاز دارید؟ پریز برق؟ پریز تلفن؟ و… از هرکدام چه تعداد؟
  6. نیاز به درزگیر، ته بند، سه راهی، دارید؟ از هر کدام چه تعداد؟

تفاوت ترانک و داکت

داکت چیزی شبیه به ترانک است با این تفاوت که در طول مسیر آن امکان استفاده از هیچ پریزی بر روی آن وجود ندارد. در واقع زمانی از داکت استفاده می شود که بخواهید یک یا چند رشته سیم یا کابل را از یک محل به صورت ساماندهی شده و مرتب با ظاهری مناسب عبور دهید.

به طور کلی داکت ها بر دو نوع اند:

  • داکت کف
  • داکت دیواری

داکت کف

داکت کف لگراند

از داکت کف می توان بر روی زمین استفاده کرد که عمدتاً بسته به برند و شرکت تولید کننده جنس مقاومی دارند تا بتوانند در برابر هرگونه فشار و له شدگی مقاومت کنند. داکت های کف خود به دو نوع چسب دار و بدون چسب تقسیم می شوند که در بازار با نام “داکت کف چسب دار” و “داکت کف بدون چسب” شناخته می شوند. از داکت های چسب دار زمانی استفاده می شود که بخواهید به وسیله چسب دو طرفه قرار گرفته در پشت داکت، داکت را بر روی زمین بچسبانید. در مدل های بدون چسب هم به وسیله پیچ داکت را بر روی زمین نصب می کنند. کارخانه های سازنده، این نوع داکت ها را به صورت نیم استوانه درست می کنند که در صورت عبور افراد داکت سبب زمین خوردگی و آسیب به افراد نشود.

داکت دیواری

داکت دیواری لگراند

داکت دیواری هم به جهت استفاده بر روی دیوار ساخته شده و همانند داکت کف در دو نوع چسب دار و پیچی ساخته می شوند. این داکت ها معمولا در شاخه های دو متری و با عرض های متفاوت به فروش می رسند که خریدار باید عرضی متناسب با سیم های عبوری خود هنگام خرید انتخاب کند. این داکت ها مدل های دیگری نیز دارند که ظاهری مثلی شکل دارند و از آن ها در گوشه ها و کنج ها استفاده می شود.

قیمت ترانک

هنگام خرید ترانکینگ و داکت بر اساس مبلغ مد نظر خود به سراغ برند های مختلف ترانکینگ بروید. برای مثال قیمت ترانکینگ لگراند legrand و اشنایدر به مراتب بالاتر از برند های داخلی است که باید به این نکته توجه کافی را داشت.

هر مصرف کننده باید با اطلاعات کافی راجع به موارد مورد نیاز خود به فروشگاه ها مراجعه کند. مقدار طول مورد نیاز با احتساب شاخه های دو متری ترانک، تعداد کادر مورد نیاز برای ماژول ها، انتخاب عمق مناسب برای تعداد کابل هایی که قرار است درون ترانکینگ عبور داده شوند، زاویه های درخواستی با در نظر گرفتن زوایای روی دیوار که حتما باید یک خریدار ترانک از این موارد آگاهی داشته باشد تا هنگام مراجعه یا خرید از یک سایت اینترنتی، انتخاب درست و دقیقی را انجام دهد که ضمن جلوگیری از هدر رفت زمان، از هزینه های مختلفی مانند ارسال دوباره و پس دادن و غیره جلوگیری به عمل آید.

9 دیدگاه برای “ترانک چیست؟

  1. فلاح گفت:

    سلام
    ممنون
    مطالب جالبی بود

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      درود آقای فلاح عزیز
      سپاس فراوان بابت وقتی که گذاشتید.
      موفق باشید

  2. Fatemeh.nakhaei گفت:

    ممنون از مطالبتون?برای مدرسه بدردم خورد

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلام و احترام خدمت شما

      خواهش می کنم. ممنون از اینکه به وب سایت ما سر زدید
      متشکرم

  3. yeganeh گفت:

    عالی بود واقعاااا خیلی بدردم خورد ممنون از مطالب کارامدتون

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلام
      سلامت باشید. ممنون از اینکه به وب سایت ما سر زدید.

  4. عارف گفت:

    سپاسگزارم از مطالب کامل و جامع شما

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلامت باشید.
      ممنون از اینکه به ما سر زدید

  5. حسین گفت:

    عالی بود

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *