سیم و کابل

سیم برق چیست؟

سیم برق

سیم، سیم برق (به انگلیسی: Wire) به یک رشته هادی روکش دار یا بدون روکش گفته می شود که به عنوان حامل جریان برق یا سیگنال از مسیری به مسیر دیگر مورد استفاده قرار می گیرد. سیم برق ها متناسب با نیاز مصرف کننده با مقاطع گوناگونی تولید می شوند که هر مقطع با توجه به جریان مصرفی ای که قرار است از آن عبور کند مورد استفاده قرار می گردد. هادی سیم های برق می بایست از جنس یک فلز رسانا تشکیل شده باشد که در دنیای امروز رایج ترین و پرمصرف ترین فلز استفاده شده برای کلیه سیم ها مس می باشد.
مس به دلیل فراوانی، خاصیت رسانایی عالی، وزن، انعطاف پذیری بالا و قیمت مناسب نسبت به دیگر فلزات از محبوبیت بالاتری در دنیا برخوردار است. در تجهیزات نظامی، فضایی، هسته ای و کامپیوتری به دلیل بالا بودن خاصیت رسانایی طلا نسبت به مس در مواقعی که نیاز به عبور سیگنال یا جریان برق در رساناترین حالت ممکن باشد از هادی هایی از جنس طلا استفاده می شود.

انواع سیم برق

انواع سیم برقسیم برق از نظر ساختار کلی به دو نوع عایق دار و بدون عایق تقسیم بندی می شوند. استفاده از سیم برق های عایق دار معمولاً در صنایعی نظیر خودرو و ساختمان بسیار رایج است. سیم های بدون عایق نیز که در بازار تحت عنوان “سیم برق لخت” شناخته می شود به عنوان سیم ارت و تجهیزات مربوط به چاه ارت استفاده می شود.

رنگبندی سیم برق

رنگبندی سیم برق
سیم برق های عایق دار به دلیل سهولت در تشخیص فاز، نول، ارت و سیم های واسطه از یکدیگر و تفکیک آن ها برای یک برق کار بر اساس استاندارد با رنگبندی های مختلف و گوناگونی تولید می شوند. این رنگ بندی ها بر اساس استاندارد های جهانی تعیین شده اند به طوری که برای اتصال فاز می بایست از رنگ قرمز، نول رنگ آبی یا مشکی و برای ارت می بایست از زرد با خط سبز یا سبز با خط زرد استفاده شود. بنابراین تولید کنندگان سیم برق ساختمانی نیز در تولیدات خود رنگ انواع سیم برق را بر اساس استاندارد تولید می کنند. رنگ های رایج سیم های برق ساختمانی عبارتند از: قرمز، مشکی، آبی، زرد، سبز، قهوه ای و ارت

سطح مقطع سیم برق چیست؟

سطح مقطع سیم برق به قطر تشکیل دهنده یک سیم گفته می شود که با توجه به دایره بودن سطح تشکیل دهنده آن، بر اساس میلیمتر مربع یا mm2 اعلام می شود. در خواندن عبارت یک سیم برق از یک جمله به صورت 1x (x) استفاده می شود که عدد یک ابتدا نشان دهنده تک رشته بودن سیم و عدد دوم بیانگر ابعاد سطح مقطع آن می باشد. سطح مقطع سیم ها بر اساس یک استاندارد ثابت و معین برای سیم برق های ساختمان به صورت زیر وجود دارد:
0/5، 0/75، 1، 1/5، 2/5، 4، 6، 10، 16، 25، 35، 50، 70، 95، 120، 150، 185، 240 و 300

هادی سیم برق

>هادی سیم برق
هادی سیم برق می تواند به 4 حالت مختلف در یک سیم استفاده شود. این 4 حالت عبارت است از: مفتول (کلاس 1)، نیمه افشان (کلاس 2)، افشان (کلاس 5)، سوپر افشان (کلاس 6)
بر اساس استانداردهای جهانی استفاده از سیم برق با هادی مفتولی الزامی می باشد و در مواردی که سیم کشی دارای پیچ و خم های زیادی باشد برقکار مجاز است تا از سیم برق های افشان قابل استفاده باشد. اما در ایران به دلیل سهولت بالای نصب سیم های افشان نسبت به مدل مفتولی بالغ بر 95 درصد فروشندگان سیم برق از فروش سیم های افشان می باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *