سیم و کابل

کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار چیست

کابل زره دار یا کابل آرموردار (armored cable) به گروهی از کابل ها گفته می شود که در ساختار سازنده آن ها از مفتول یا نوار (معمولاً از جنس فولاد یا استیل) به جهت بالا بردن مقاومت کابل در برابر عوامل محیطی و فیزیکی استفاده می شود. استفاده از زره فولادی در زیر روکش نهایی کابل آرموردار سبب می شود تا مقاومت کابل در برابر ضربات فیزیکی، فشار های مکانیکی نظیر له شدگی افزایش یابد. علاوه بر این موارد موجودات شب زی نظیر موش نیز از جمله خطراتی برای انواع کابل ها هستند که در صورت نصب در محل های گوناگون با خوردن روکش و عایق و رسیدن به سطح هادی سبب اتصال کوتاه و نهایتاً خرابی کابل می شوند. این خطرات غیر از تحت تاثیر قرار دادن کابل های برق، انواع کابل شبکه و فیبرنوری را نیز شامل می شود که شرکت های تولید کننده این گروه از محصولات نیز قسمتی از خط تولید خود را به تولید کابل زره دار شبکه و فیبرنوری اختصاص داده اند.

کاربرد کابل زره دار چیست؟

کابل زره دار
از کابل برق آرموردار و از جمله موارد استفاده از کابل زره دار در محل هایی که نیاز به حفاظت بیشتر در برابر عوامل فیزیکی و محیطی باشد استفاده می شود. این کابل ها عموماً در پل ها، جاده ها، پاساژ ها و مراکز خرید، کارخانه های صنعتی و غیر صنعتی، زمین های کشاورزی، کوره ها، تونل های مترو که امکان آسیب دیدگی کابل به دلایل گوناگونی وجود دارد استفاده می شود. کابل برق زره دار کاربرد گوناگونی در صنایع مختلف دارد که به صورت تک فاز و سه فاز مورد استفاده قرار می گیرند. از دیگر کاربردهای کابل زره دار در کابل کشی شبکه و فیبرنوری است که به جهت انتقال اطلاعات و کابل کشی های شبکه از تجهیزات شبکه زره دار استفاده می شود.

انواع کابل زره دار


کابل های زره دار با ساختار های گوناگون و مختلفی تولید می شوند اما آن چیز که مهم است جنس و شکل آرموری است که در این کابل ها استفاده می شود. به طور کلی آرمورها به دو شکل در ساختار یک کابل جای می گیرند.
 حالت اول به شکل مفتول هایی منظم در کنار یکدیگر است که در اصلاح به آن ها وایر آرمورد گفته می شود. با توجه به استاندارد VDE ساختار کابل هایی که در آن از حرف R استفاده شده باشد وایر آرمورد هستند. به عنوان مثال کابل NYRY، کابل N2XRY، NA2XRY

در حالت دوم شکل قرار گیری آرمور کابل به صورت نواری فلزی از جنس فولاد گالوانیزه می باشد که به صورت یک نوار به دوره همه سیم های قرار گرفته در کابل پیچیده می شود. کابل های زره داری که در آن ها آرمور به صورت یک نوار باشد بر اساس استاندارد VDE در نام آن ها  از حرف انگلیسی B استفاده می شود. به عنوان مثال کابل NYBY، NA2XBY

کابل SWA چیست؟

عبارت SWA مخفف Steel Wire Armored است که در واقع نوعی از وایر آرمور است که جنس آن از استیل می باشد. در کابل های تک رشته فرار جریان به وسیله میدان های مغناطیسی از هادی به سمت بیرون اتفاق می افتد که به دلیل عدم وجود رشته سیم های دیگر این جریان ها دفع نمی شود، در این صورت زمانی که از آرمورهای رسانا نظیر فولاد یا آلومینیوم استفاده شود رسیدن این جریان ها به زره کابل سبب برق دار شدن آن می شود. به همین دلیل به جهت جلوگیری از برق دار شدن زره ها از استیل آرمور استفاده می شود.

کابل سرب دار زره دار

کابل سرب دار زره دار گروهی از کابل های برق هستند که در ساختار آن ها از سرب به همراه زره استفاده می شود. استفاده از این دو سبب می شود تا در هنگام انفجار یا ضربات شدید به هر نوع کابلی حداقل خسارت و خرابی برای کابل ها پدید آید. این کابل ها در پتروشیمی ها، پالایشگاه ها و کلیه مراکزی که امکان اتفاق این وقایع در آن وجود داشته باشد استفاده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *