کابل شبکه

تفاوت کابل های شبکه Indoor و Outdoor

تفاوت کابل های شبکه داخلی و خارجی

4کابل های شبکه انواع مختلفی دارند که با توجه به نوع و آلیاژ به کار رفته در هادی، وجود یا عدم وجود شیلد یا فویل، مواد به کار رفته در روکش از یکدیگر متمایز می شوند و بر این اساس دارای دسته های بندی های متفاوتی مانند پهنای باند و فضای نصب هستند. اگر کابل شبکه مخصوص نصب در فضای خارجی ساخته شده باشد به آن کابل Outdoor و اگر برای فضای داخلی ساخته شده باشد به آن کابل Indoor گفته می شود که از نظر ساختار با یکدیگر متفاوت هستند.

کابل های شبکه Outdoor برای استفاده در محیط ‌هایی که عوامل خارجی مثل باد، باران، برف و ضربات مکانیکی وجود دارد، طراحی شده اند، اما کابل های شبکه Indoor در برابر شرایط آب و هوایی سخت مقاومت چندانی ندارند و به همین خاطر از آن ها در فضاهای داخلی استفاده می شود. در ادامه به بررسی انواع کابل های داخلی و خارجی شبکه و تفاوت های آنها می پردازیم.

هنگامی که به دنبال خرید کابل شبکه هستید، اولین مورد مهم این است که بدانید به کابل Indoor احتیاج دارید یا Outdoor تا مناسب ترین کابل را برای خود انتخاب نمایید. زیرا انتخاب کابل شبکه ی اشتباه، تلاش شما را برای ایجاد یک شبکه LAN بی عیب و نقص، هدر می دهد.

کابل شبکه Indoor چیست؟

کابل شبکه Indoor در درجه اول برای اتصال دستگاه ها به شبکه در داخل ساختمان ها و فضاهای بسته استفاده می شود. این گونه کابل ها برای استفاده در مناطقی طراحی شده است که در معرض شرایط بد آب و هوایی مثل باد و باران و یا در معرض ضربات مکانیکی احتمالی قرار ندارند.

کابل شبکه داخلی یا Indoor معمولاً در ادارات، خانه ها، مدارس و سایر محیط های مشابه استفاده می شود. معمولا کابل های شبکه Indoor در داکت ها و ترانک های داخل ساختمان و یا برای اتصال دستگاه ها به پریز شبکه استفاده می شوند. به عنوان مثال، اگر نیاز به اتصال رایانه شخصی خود به شبکه LAN در منزل دارید، کابل Indoor برای شما مناسب خواهد بود. یکی از کابل های شبکه پرکاربرد Indoor، کابل شبکه لگراند Cat6 UTP LSZH می باشد که علاوه بر برخورداری از کیفیت بالا، دارای روکش بدون هالوژن و بدون دود است که در هنگام آتش سوزی خطر بسیار کم تری دارد.

کابل های شبکه Indoor

کابل شبکه Outdoor چیست؟

کابل شبکه Outdoor برای کابل کشی هایی که در محیط های خارجی انجام می شود و کابل در معرض باد و باران و یا ضربات مکانیکی احتمالی قرار دارد مناسب است. به عنوان مثال، اگر نیاز به اتصال چند دوربین مداربسته در فضای باز دارید و برای کابل کشی ها، داکت در نظر گرفته نشده و امکان آسیب رسیدن به کابل در اثر باد و باران وجود دارد، بهتر است از کابل های شبکه Outdoor استفاده کنید که از مقاومت بالایی برخوردار هستند.

کابل های شبکه خارجی دارای مدل های مختلفی هستند که یکی از پرکاربردترین های آن “کابل دفن مستقیم” است و معمولاً مستلزم این هستند که کابل حداقل 18 اینچ یا 45 سانتی متر در زیر زمین باشد. کابل شبکه دفن مستقیم، یک شیلد از جنس پلی اتیلن با چگالی کم و پر شده از ژل دارد تا بتواند دوام زیادی در برابر آب، یخ زدگی، آفت و آسیب جوندگان داشته باشد.

اگر می خواهید در فضای باز با شرایط آب و هوایی سخت کابل کشی شبکه انجام دهید و امکان کابل کشی در کانال های زیر زمینی وجود ندارد، کابل های Outdoor دفن مستقیم می توانند مناسب ترین گزینه باشند.

نکته: هنگام خرید کابل شبکه اوتدور دفن مستقیم، در نظر داشته باشید که روی کابل برچسبی با عنوان “Suitable For Direct Burial” به معنای “مناسب برای دفن مستقیم” وجود داشته باشد.

کابل دفن مستقیم در زیر زمین

کابل شبکه دفن مستقیم در زیر زمین

تفاوت های کلیدی کابل شبکه Indoor و Outdoor

کابل های شبکه داخلی و خارجی برای اهداف مختلف طراحی شده اند و در محیط های مجزا به کار می روند. تفاوت های اصلی آنها شامل موارد زیر میشود:

جنس و دوام غلاف

کابل های Indoor: کابل های شبکه داخلی دارای غلافی هستند که از موادی مانند PVC (پلی وینیل کلراید) یا LSZH (هالوژن فری کم دود) ساخته شده است. این کابل ها برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی بد در فضای باز طراحی نشده اند.

کابل های Outdoor: غلاف کابل های شبکه خارجی از مواد بادوام تری مانند پلی اتیلن برای مقاومت در برابر شرایط آب و هوایی سخت طراحی شده اند. این امر باعث می شود برای قرار گرفتن در معرض نور خورشید، رطوبت، نوسانات دما و یا حتی ضربات مکانیکی مناسب باشند.

محافظت در برابر اشعه فرا بنفش

کابل‌های Indoor: کابل‌ های شبکه داخلی معمولاً محافظ UV ندارند، زیرا برای استفاده در فضای باز در نظر گرفته نشده‌ اند.

کابل های Outdoor: در ساخت کابل های شبکه فضای باز از مواد مقاوم در برابر اشعه ماوراء بنفش استفاده می شود تا از تخریب و آسیب ناشی از قرار گرفتن طولانی مدت در معرض نور خورشید جلوگیری کند.

محافظت در برابر رطوبت

کابل های Indoor: در حالی که کابل های شبکه داخلی ممکن است در برابر رطوبت مقاومت داشته باشند، اما برای مقابله با رطوبت بیش از حد یا قرار گرفتن در معرض مستقیم آب طراحی نشده اند.

کابل های Outdoor: کابل های شبکه فضای باز دارای محافظی در برابر رطوبت برای جلوگیری از نفوذ آب و حفظ یکپارچگی سیگنال حتی در شرایط مرطوب هستند.

محدوده دما

کابل های Indoor: کابل های داخلی به گونه ای ساخته شده اند که در دمای متعادل برای محیط های داخلی کار کنند.

کابل های Outdoor: کابل های شبکه فضای باز طوری طراحی شده‌اند که در دمای بالاتر یا پایین تری نسبت به دمای مطلوب مقاومت کنند و عملکردشان حتی در شرایط بسیار گرم یا بسیار سرد دستخوش تغییر نشود.

مقاومت کابل شبکه outdoor در شرایط آب و هوایی مختلف

مقاومت کابل شبکه خارجی در شرایط آب و هوایی سخت

زره کابل

کابل های Indoor: کابل‌ های شبکه داخلی معمولاً فاقد هرگونه زره یا تقویت‌ کننده هستند، زیرا در معرض فشار فیزیکی یا آسیب مکانیکی در محیط‌ های داخلی قرار نمی‌ گیرند.
کابل های Outdoor: کابل‌های شبکه فضای باز ممکن است دارای لایه‌های اضافی زره یا بخش های مستحکم تری باشند تا از کابل در برابر ضربه‌های احتمالی، حفاری، کشیده شدن و سایر فشار های فیزیکی محافظت شود.

انواع غلاف کابل های Indoor و Outdoor

برای درک بهتر تفاوت های میان کابل شبکه Indoor و Outdoor، باید شناختی نسبی از انواع شیلد یا غلاف کابل داشته باشید. شیلد هایی که برای کابل های شبکه استفاده می شوند عبارتند از پلنوم، رایزر، پی وی سی، LLDPE و ضد جوندگی که در ادامه به توضیح هر یک از آنها می پردازیم.

غلاف پلنوم: اگر کابل شبکه دارای یک غلاف چند منظوره ارتباطی پلنوم یا Communications Multipurpose Plenum Cable که به اختصار CMP گفته می شود باشد، برای محیط خارجی و یا قرار گیری در فضای پلنوم ساختمان ها طراحی شده است.

غلاف رایزر: غلاف رایزر که به آن غلاف چند منظوره ارتباطی Communications Multipurpose Cable, Riser یا به اختصار CMR نیز گفته می شود، بیشترین کاربرد خود را در فضاهای عمودی سرپوشیده مانند داخل دیوارها و چاه آسانسور دارد. کابل های شبکه با غلاف Riser در برابر آتش مقاوم اند، اما معمولا می توانند دود سمی از خود ساطع کند که این ویژگی منفی، استفاده از آن ها را در فضای داخلی محدود می کند. همچنین می توان از این کابل ها در فضاهای باز سرپوشیده که نیاز به کابل کشی به صورت عمودی است نیز استفاده نمود.

غلاف پی وی سی: این غلاف از پلاستیک مرغوب پلی وینیل کلراید یا PVC ساخته شده است که در صورت آتش سوزی دود سمی از خود منتشر می کنند. به همین دلیل است که استفاده از کابل های شبکه با غلاف PVC در محیط های داخلی مانند خانه توصیه نمی شود. اگر ایمنی در برابر آتش از اهمیت زیادی برای شما برخوردار است، بهتر است از کابل های LSZH یا هالوژن فری استفاده نمایید.

غلاف LLDPE: کابل های شبکه با غلاف Linear low-density polyethylene که به اختصار LLDPE گفته می شوند، برای دفن مستقیم هستند که آسیب رسیدن به کابل را به حداقل می رساند. غلاف LLDPE، کابل شبکه را برای نصب در زیر زمین در مناطق بسیار سرد و یا بسیار گرم مناسب می سازد.

غلاف ضد جوندگی: در کابل هایی که قطر بیرونی چندان اهمیتی ندارد، بهترین روش برای جلوگیری از آسیب رسیدن به کابل شبکه در برابر حیوانات جونده، استفاده از غلاف ضد جوندگی است. این غلاف ها معمولاً از مواد مختلفی مثل پلیمرها، پی وی سی و سیانور خفیف تهیه میشوند که به صورت لوله یا کاور روی کابل ها را می پوشانند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *