سیم و کابل

جدول محاسبه جریان سیم و کابل

جدول محاسبه آمپر کابل

جدول محاسبه جریان مجاز کابل به جدولی گفته می شود که در آن مقدار جریان مجازی که هر کابل یا سیم قادر به تحمل آن در مسافت های گوناگون است مورد محاسبه قرار گرفته است. سمت چپ این جدول دو ستون مربوط به سطع مقطع کابل ها با هادی مسی و آلومینیومی است که بر اساس آن معادل سطح مقطع کابل های مسی و آلومینیومی به همراه جریان مجاز آن ها رو به روی یکدیگر قرار گرفته اند. با توجه به وجود تفاوت در تحمل جریان (ظرفیت آمپر کابل) در سایزهای مختلف کابل، در هنگام کابل کشی نیاز به محاسبه و سایزینگ کابل برق می باشد. علت محاسبه جریان قابل تحمل سیم و کابل جلوگیری از داغ شدن کابل یا آتش سوزی در اثر آمپر کشیدن بیش از تحمل یک کابل، جلوگیری از هزینه های اضافه به سبب خرید کابلی به مراتب بالاتر از سطح جریان مورد نیاز و دریافت بهترین بازدهی در متراژ ها و مسافت های گوناگون می باشد.

جدول محاسبه جریان مجاز کابل

جدول جریان مجاز کابل

با توجه به جدول فوق کابل نمره 50 مسی یا کابل نمره 95 آلومینیوم با متراژ 250 متر قادر است جریان 93 آمپر را از خود عبور دهد.

جدول آمپر کابل

جدول جریان مجاز فشار ضعیف شامل قسمت های مختلفی از جمله جنس سطح مقطع سیم و کابل، سایز کابل، متراژ کابل برق و مقدار جریان مجاز قابل عبور از کابل هاست. سمت چپ این جدول دو ستون با سرتیتر آلومینیوم و مس وجود دارد. در زیر هر یک از سر تیتر های مس و آلومینیوم سایز های سطح مقطع مربوط به آن تیتر به ترتیب از بالا به پایین نوشته شده است. استفاده این دو ستون به معنای معادل سازی سطح مقطع های مسی و آلومینیومی است. برای مثال سیم نمره 10 آلومینیومی معادل سیم نمره 6 مسی می باشد. قسمت بالایی جدول محاسبه جریان مجاز سیم و کابل متعلق به متراژ کابل های برق از 10 متر تا 500 متر است که بر اساس مسافت مورد نیاز مورد استفاده قرار می گیرد. کمی پایین تر از متراژ کابل ها کلیه آمپرهای مجاز سیم و کابل به صورت سطری مقابل سطح مقطع هر کابل قرار دارد.

جدول سیم و کابل

جدول سیم و کابل یا جدول آمپراژ کابل به طور کلی به جدولی گفته می شود که در آن با توجه به متراژ کابل، میزان جریان پشتیبانی شونده توسط سطح مقطع های مختلف را بیان می کند.

8 دیدگاه برای “جدول محاسبه جریان سیم و کابل

  1. علیرضا گفت:

    مطلب آموزنده بود

  2. حمید گفت:

    سلام علیکم. میشه بفرمایید که طول کابل چه تاثیری بر جریان قابل تحمل سیم دارد؟

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلام خدمت شما
      هر متر از کابل دارای مقداری مقاومت اهمی می باشد که با توجه به افزایش متراژ این مقاومت افزایش و میزان جریان کاهش می یابد

    2. asad گفت:

      درود بر شما
      هرچه طول کابل بیشتر بشه .مقاومت مسیر بالا میره و افت ولتاژ زیاد میشه به همین منظور افت ولتاژ نباید از حد مجاز تجاوز کنه .معمولا طول کابد و جریان دهی در مسیر های زیر صد متر دیده میشه

  3. علی فانی پور گفت:

    سلام این جدول سیم و کابل همان جدول آمپراژ کابل است؟ یعنی ۱۵۰ متر یک ۲۴۰ چهارصد و شصت و پنج آمپر جواب میده؟
    ممنون اگر جواب بدین

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلام بر شما دوست عزیز
      بله در این جدول جریان مجاز سطح مقطع های مختلف کابل های فشار ضعیف درج شده است. در خصوص کابل 240 هم بله درست هست.
      ارادتمند

  4. روح اله پورسام گفت:

    سلام وقت بخیر کابل 16 آلومینیوم برای خانه دو طبقه که رو همدیگه 3 کولر و دوتا یخچال و یک تلوزیون داره جواب میده؟؟؟

    1. دانیال خوش آمال گفت:

      سلام وقت شما بخیر
      باید ببینید هر وسیله مثل کولر، یخچال و … که دارید چند آمپر جریان نیاز دارند (معمولاً در مشخصاتشون روی آن ها و در برچسبی نوشته شده) بعد همرو با هم جمع کنید و به عددی برسید مثلا 25 آمپر
      بعد ببینید چند متر از کنتور تا اون وسیله ها فاصله هست. مطابق با متراژ و جریانی که حساب کردید از جدول فوق کابل خودتون را تهیه کنید.
      قبل از خرید هم حتماً با یک برق کار مشورت کنید.

      ارادتمند

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *