کابل شبکه

کابل شبکه Cat6 UTP چیست؟

کابل شبکه Cat6 UTP چیست

کابل شبکه  Cat6 UTP نسل بعدی کابل شبکه است که پس از کابل های شبکه Cat5e معرفی گردیده است. این کابل شبکه از گروه کتگوری ششم کابل های شبکه است که از 8 رشته سیم در آن استفاده شده که با تابیدن هر دو سیم به یکدیگر جمعاً نهایتاً 4 زوج به هم تابیده پدید می آید. این کابل شبکه فاقد هرگونه شیلد یا فویل است که عبارت UTP نیز بیانگر Unshielded Twisted Pair به معنی زوج های به هم تابیده بدون شیلد است. یک کابل شبکه Cat6 استاندارد دارای زوج های به هم تابیده شده با هادی مسی به رنگ های سبز، سفید سبز، نارنجی، سفید نارنجی، آبی، سفید آبی، قهوه ای و سفید قهوه ای می باشد. این کابل شبکه قادر به نقل و انتقال دیتا ها و سیگنال ها با سرعتی معادل 250 مگاهرتز است که در بستر این کابل با پهنای باند 1 گیگابیت در ثانیه عبور می کنند.

کابل Cat6 UTP

کابل شبکه Cat6 مزایای زیادی نسبت کابل های Cat5e دارد. زمانی که نسل ششم کابل های شبکه برای اولین بار معرفی شد، تقریباً قیمت آن 50٪ گرانتر از نسل پنجم بود، که باعث شد هزینه خرید و راه اندازی شبکه ای با تجهیزات نسل ششم بسیار بالا باشد. با این حال، هزینه‌ تجهیزات و کابل های شبکه Cat6 در طی چند سال به میزان قابل توجهی کاهش یافته است تا جایی که هزینه‌ها تقریباً با نسل گذشته برابر شده است. CAT6 پهنای باند بیشتری را نسبت به CAT5E فراهم می کند و امکان انتقال داده بالاتر را فراهم می کند. بنابراین اکنون به حداقل استاندارد برای نصب کابل کشی های شبکه جدید تبدیل شده است. علاوه بر اینکه می‌تواند به راحتی از سرعت شبکه 1 گیگابیت بر ثانیه پشتیبانی کند، می‌تواند از نرخ داده‌های بالاتر 10 گیگابیت در ثانیه نیز پشتیبانی کند. با این حال، 10 گیگابیت در ثانیه فقط در فواصل کوتاه 37-55 متری پشتیبانی می شود.

کابل شبکه Cat6 UTP چیست؟

سرعت کابل شبکه cat6 utp
کابل شبکه Cat6 UTP نسخه بهبود یافته کابل Cat5e است که در سال 2001 میلادی به صورت رسمی معرفی شد. این بهبود نیازمند باز طراحی و ساخت دقیق تر کابل شبکه بود که در آن تعداد دور پیچش سیم ها به یکدیگر نسبت به نسخه قبلی بالاتر رفت و میزان ورود نویز در نسخه ششم به کابل شبکه کاهش یافت که سبب شد سرعت انتقال اطلاعات از 100 مگاهرتز به 250 مگاهرتز افزایش پیدا کند.

تشخیص کابل Cat6

تنها روش تشخیص کتگوری کابل شبکه Cat6 تنها از روی نوشته های غلاف یا روکش بیرونی آن امکان پذیر است. در واقع با نگاه کردن به سطح مقطع سیم ها و زوج های قرار گرفته در کابل شبکه نمی توان از کتگوری کابل مطلع شد و تنها می توان از شیلددار و بدون شیلد بودن یک کابل شبکه آگاه شد.

چه زمانی از کابل شبکه Cat6 استفاده می شود؟

کابل Cat 6 عمدتاً برای شبکه های کامپیوتری با سرعت انتقال داده گیگابیتی، 1000 مگابیت در ثانیه یا یک گیگابیت بر ثانیه (DTR) یا بالاتر استفاده می شود. از این کابل ها عمدتاً در ادارات، کافی نت ها، گیم نت ها و مراکزی که پهنای باند مصرفی آن ها متوسط است استفاده می شود.

برندهای کابل Cat6

کابل شبکه Cat6 UTP توسط برندهای ایرانی و خارجی زیادی تولید می شود. از مهم ترین شرکت های تولید کننده کابل شبکه در جهان می توان به لگراند، لئونی، برندرکس، لویتون، اشنایدر، زیمنس، نگزنس اشاره نمود که با توجه به کیفیت بالای محصولات تولید شده توسط آن ها و تکنولوژی های منحصر به فرد از فروش بسیار بالایی برخوردار هستند.

یک دیدگاه برای “کابل شبکه Cat6 UTP چیست؟

  1. bahram45 گفت:

    سلام : با تشکر از اطلاعات شما در مورد کابل

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *